23948sdkhjf

Store detailkæder kan blive nødt til at droppe udvidelser, hvis regeringen får sin vilje

Hvis regeringens planer om et femårigt stop for aflastningsområder bliver til virkelighed, må kæder som Jysk droppe planer om flere butikker.

I løbet af foråret kom regeringen med sit udspil til en ny planlov. Heri indgik blandt andet et forslag om, at der fremover skal sættes en stopper for de såkaldte aflastningsområder uden for bymidterne. 

Forslaget mødte en delt modtagelse, for hensigten med at sætte en stopper for disse områder - i første omgang i en periode på fem år - er, at man på den måde kan holde en større del af handlen i bykernerne.

I forbindelse med præsentationen af udspillet lød det blandt andet fra indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad:

- Alt for mange byer i Danmark er i dag præget af tomme butikker og huse, men det behøver ikke være sådan. Vi er klar til at skabe en bedre balance i Danmark med stærke lokalsamfund, hvor bymidten igen bliver et samlingspunkt, og hvor velfærden kommer tættere på borgerne.

På den anden side bliver der argumenteret for, at den handel alligevel ikke ville blive placeret på byernes handelsstrøg, fordi det typisk er butikker som Harald Nyborg, Jysk og Thansen, der ligger i områderne, og at byerne dermed blot vil gå glip af den handel, der ville være i sådanne forretninger.

Kan blive nødt til at droppe planer

Netop hos Jysk ser man da heller ikke yderligere positivt på den idé. Helt konkret vil det nemlig i mange tilfælde betyde, at Jysk ikke kan få lov at opføre nye butikker.

FAKTA

Aflastningsområder er områder uden for byer, hvor man placerer større forretninger.

Det er typisk butikker, der er for store til at ligge på de almindelige gågader og i indkøbscentre.

Kæder som Thansen, Jem&Fix, Harald Nyborg og Jysk ligger typisk i aflastningsområder.

Det fortæller kommunikationsdirektør hos Jysk, Rune Jungberg Pedersen. 

- Som udgangspunkt er vi kede af sådan et stop, fordi vores butikker som regel ligger i aflastningscentrene, fordi vores varer kan være svære at slæbe igennem et strøg, siger han. 

Han peger på, at det kan betyde, at Jysk må træde på bremsen i forhold til at åbne nye butikker de kommende år. For selvom de har enkelte butikker i deres by-koncept, så er det ikke her, de primært satser. 

- Det er klart, at hvis vi ikke kan placere os de steder, så kan der være nogle projekter, som vi må opgive. Jeg skal ikke kunne sige noget om, hvorvidt det er godt eller skidt for bymidterne, men jeg kan bare sige, at det ikke er godt for os. 

Rune Jungberg Pedersen peger derfor på, at man måske kan finde en løsning, der tilgodeser alle parter. 

- Vi har ingen ambitioner om at fjerne handel fra midtbyerne, men vi håber på, at loven kan blive udformet, så der er plads til alle, slutter Rune Jungberg Pedersen. 

Ifølge Rune Jungberg Pedersen fra Jysk kan et stop for aflastningsområder gøre det svært for Jysk at åbne flere butikker. Foto: Jysk

Samme fornemmelse har Arne Gerlyng-Hansen, adm. direktør hos Harald Nyborg.

Deres butikker ligger også typisk i sådanne områder.

- Jeg synes, at visse typer butikker ikke egner sig til indre byer, så der er meget fornuft i at have aflastningscentre.

- Alle typer butikker med store tung og kunder med trailer kan jo ikke være i en gågade, påpeger han.

Han vil dog ikke på nuværende tidspunkt kommentere på, om det ligesom for Jysk vil betyde, at de må droppe fremtidige butiksåbninger, fordi udspillet endnu ikke er behandlet politisk.

Byrådet ved bedst, mener borgmester

Et af de steder, hvor et aflastningsområde har været på tale, er i Bramming i Esbjerg Kommune. 

Her har man igennem længere tid gerne villet etablere et sådant område. Både for at gøre det lettere for byens indbyggere at komme i for eksempel Thansen eller Jysk, men ligeledes fordi man håber, at det kan tiltrække flere handlende til byen generelt. Det fortæller borgmester Jesper Frost Rasmussen (V). 

- Som det ser ud nu, kører folk til enten Esbjerg eller Ribe, hvis de skal handle i de her butikker. Så det er ikke handel fra Bramming, det vil komme til at fjerne. Alternativet til aflastningscentrene er, at så kommer den slags butikker ikke. Og så taber vi alle sammen, siger han.

Esbjerg-borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) er ked af, hvis Bramming ikke kan få et aflastningscenter. Folk kører bare til Esbjerg eller Ribe så, mener han. Foto: Frank Cilius/Ritzau Scanpix.

Men vil det ikke under alle omstændigheder gøre op med opfattelsen af, at handel foregår i midtbyen? 

- Alle vores analyser viser, at det ikke vil have en skadelig effekt på bymidten. Blandt andet fordi Bramming er så forholdsvis lille, at et aflastningsområde ikke vil ligge særligt langt fra bymidten, så handlen derfra vil stadig smitte af på for eksempel dagligvarehandlen i midtbyen. 

Borgmesteren kan sådan set godt se idéen i at ville opretholde stærke bymidter. Men han mener ikke, at et femårigt forbud mod aflastningscentre er det rette værktøj. 

- Kæden hopper for mig af, når man vil lave et generelt forbud i fem år. For hver by er forskellig, så der kan ikke laves så generelle regler. Jeg tror på, at byråd og kommunalbestyrelser er de bedste til at tage den slags beslutninger i stedet for at de bliver taget på Christiansborg. 

KL er imod: - Områder tjener et formål

Rebild-borgmester og formand for KLs erhvervs- og planudvalg, Leon Sebbelin mener ikke, at man skal sætte en stopper for flere aflastningsområder. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix.

Hos Kommunernes Landsforening er man også lunken overfor forslaget. 

Formand for KLs kultur-, erhvervs- og planudvalg, Leon Sebbelin (B), mener ikke, at forslaget er nødvendigt. 

- Vi er kede af, at den mulighed står til at blive fjernet i fem år. Vi synes, at aflastningsområderne tjener et godt formål, og jeg har svært ved at forestille mig, at det vil være konkurrenter til bymidterne, for det er en hel anden slags butikker, der ligger i de områder. 

Han peger på, at det kan have en modsat effekt – at man lige netop flytter handel væk fra byerne. 

- For ellers kommer folk bare til at søge væk. Hvis du vil i Jem & Fix, så gør du det, også selvom du skal køre til en anden by, siger Leon Sebbelin. 

Ifølge udvalgsformanden er det derfor ikke et problem, fordi man kan lægge en række restriktioner på områderne. 

- Man kan for eksempel lave arealkrav, så det kun er butikker over en bestemt størrelse, eller man kan for eksempel sige, at der ikke må være dagligvarehandel, for så kommer aflastningsområderne ikke til at være i konkurrence med de små erhvervsdrivende i midtbyen. Så det behøver ikke være enten eller. Det kan godt være begge dele, lyder det fra Leon Sebbelin. 

- Der skal trædes på bremsen

Hos Landdistrikternes Fællesråd mener Steffen Damsgaard, at regeringens udspil er en god idé, fordi de sikrer livet i midtbyerne. Pressefoto.

I den anden lejr tager man hos Landdistrikternes Fællesråd som udgangspunkt varmt imod forslaget. 

- Vi er positive over for, at man holder lidt igen med aflastningsområder, fordi de her områder har været med til at presse detailhandlen i de mindre byer, siger Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd. 

Men er det ikke som regel nogle helt andre typer butikker, der ligger i aflastningsområderne? 

- Vi har jo set eksempler på at kæder som Jysk også har haft butikker i bycentre, så det kan man godt. 

Kan man ikke lave en løsning, hvor man – for eksempel med nogle arealkrav – sikrer, at handlen i aflastningsområderne ikke går ud over bymidterne? 

- Der kan godt være nogle nuancer, for vi anerkender, at der kan være nogle, som kører til andre byer for at handle i de her typer butikker. Men vi mener, at det er godt at træde på bremsen, for så kan man yderligere undersøge, hvordan det fremover skal være, så bymidterne ikke mister pusten, lyder det fra Steffen Damsgaard. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109